17
ΙΑΝ 2022

Συνέντευξη του Γ. Ι. Δριτσάκου, Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στον Φάνη Ζώη για την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»

   ΘΕΜΑ: Συνέντευξη του Γ. Ι. Δριτσάκου, Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στον Φάνη Ζώη για την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»
 
            Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρωταγωνιστεί στην ανάδειξη της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις 16,3 εκατ. ευρώ, με εκσυγχρονισμό 29 ραδιοβοηθημάτων, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα αναβάθμισης όλων των ελληνικών αερολιμένων και των συστημάτων Αεροναυτιλίας, ενώ δεν υπάρχει αεροδρόμιο στην Ελλάδα που να μην γίνονται ή να μην έγιναν βελτιώσεις στις υποδομές. Τα παραπάνω μας ανέφερε μεταξύ άλλων στην πρώτη συνέντευξη της χρονιάς ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Γεώργιος Δριτσάκος, στα γραφεία της ΥΠΑ στο Ελληνικό, όπου και μας μίλησε για το όραμά του από τη θέση του Διοικητή, τον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε και συνεχίζει να διαδραματίζει η ΥΠΑ στην πανδημία, αλλά και για τα περιθώρια βελτίωσης που υπάρχουν. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Δριτσάκος στην αγαστή συνεργασία διοίκησης και εργαζομένων ενόψει της επικείμενης σύνταξης του νέου Νόμου που θα διέπει τη λειτουργία της ΥΠΑ.
Τέλος, στις προτεραιότητες του διοικητή της ΥΠΑ για το 2022, πέραν της αύξησης της επιβατικής κίνησης με αεροπορικά μέσα, είναι η προώθηση της Γενικής Αεροπορίας και του Αεροπορικού Τουρισμού στην χώρα μας. Με πολύ χαμηλά τέλη για τα ιδιωτικά αεροπλάνα ο κ. Δριτσάκος σκοπεύει να προσελκύσει ποιοτικό τουρισμό καθώς, λαμβάνοντας υπόψη στατιστικά στοιχεία, όσοι κάνουν αεροπορικό τουρισμό με ιδιωτικά αεροπλάνα ξοδεύουν πολύ περισσότερα στις διακοπές τους από ότι ο μέσος τουρίστας που θα έρθει για διακοπές στα νησιά μας.     
Αναλυτικότερα, ο κ. Γεώργιος Δριτσάκος, Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ανέφερε:
  1. Σε τι έργα και σε ποια αεροδρόμια προγραμματίζεται να προχωρήσετε το επόμενο διάστημα; Tι έργα βελτίωσης υποδομών έχουν ήδη γίνει στα αεροδρόμια της ΥΠΑ;
Αρχικά, θα πρέπει να τονίσω ότι αυτό το χρονικό διάστημα δεν υπάρχει αεροδρόμιο στην Ελλάδα που να μην γίνονται ή να μην έχουν προγραμματιστεί έργα βελτίωσης στις υποδομές. Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρω μερικά αεροδρόμια πολύ σημαντικά για εμάς. Από την αρχή της θητείας μου ως Διοικητής ΥΠΑ φροντίσαμε ώστε το αεροδρόμιο Καρπάθου να αναβαθμιστεί. Στο Καστελλόριζο άναψαν και πάλι μετά από πολλά χρόνια όλα τα φώτα στον ακριτικό μας αερολιμένα. Στο Αεροδρόμιο «Δημόκριτος» της Αλεξανδρούπολης είμαστε σε φάση περαιτέρω αξιοποίησης και αναβάθμισης του αερολιμένα, με ίδρυση πάρκου καυσίμων, νέο Πύργο Ελέγχου και μόνωση του κεντρικού κτιρίου. Στα Κύθηρα, που το αεροδρόμιο «Αλέξανδρος Αριστοτέλους Ωνάσης» γιόρτασε πέρυσι τα 50 χρόνια λειτουργίας του, το χρυσό Ιωβηλαίο συνέπεσε με την ολοκλήρωση καίριων έργων υποδομής.  Το αεροδρόμιο αποτελεί πλέον το φιλικότερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα και το δεύτερο φιλικότερο στην Ευρώπη για την Γενική Αεροπορία. Τα δεκάδες έργα που γίνονται τώρα ή πρόκειται να υλοποιηθούν στο άμεσο μέλλον, όπως στον κρατικό αερολιμένα της Χίου, στην Αστυπάλαια, με την δημιουργία νέας περίφραξης ύψους 400.000 ευρώ, στην Κάσο κ.ά., είναι έργα αναβάθμισης των ελληνικών αερολιμένων και των συστημάτων Αεροναυτιλίας της Υπηρεσίας.
 
  1. Ποιές είναι οι προτεραιότητες της ΥΠΑ αυτή την χρονική περίοδο στην κατεύθυνση αύξησης της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα;
 
Την τρέχουσα περίοδο οι προτεραιότητες στην ΥΠΑ είναι πάρα πολλές. Ένας από του τομείς είναι προς την κατεύθυνση της αύξησης της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα, καθώς είναι σε εξέλιξη μια προσπάθεια της ΥΠΑ για την αύξηση της επιβατικής κίνησης με αεροπορικά μέσα, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και από το εξωτερικό. Κύριο μέλημα όλων μας είναι η ποιοτική αναβάθμιση και η ποσοτική αύξηση των δρομολογίων των αεροσκαφών και ελικοπτέρων σε όλα τα αεροδρόμια και ελικοδρόμια της χώρας.
Πλέον αυτών, σημαντικός παράγοντας αύξησης του ποιοτικού τουρισμού είναι η προώθηση  της Γενικής Αεροπορίας και του Αεροπορικού Τουρισμού στην χώρα μας. Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαίο προορισμό και για τους τουρίστες με πολύ υψηλό οικονομικό επίπεδο και σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Σκοπός μας είναι να λειτουργήσουμε και τα μικρότερα αεροδρόμια της Ελλάδος ως πύλες εισόδου της Χώρας.Τον περασμένο Οκτώβριο, 10 μικρά αεροπλάνα από χώρες της Ευρώπης προσγειώθηκαν στα αεροδρόμια της χώρας μας και συγκεκριμένα το αεροράλλυ που συμμετείχαν είχε σταθμούς τους αερολιμένες Ιωαννίνων, Σύρου και του Καστελλόριζου. Αυτή είναι μόνο η αρχή μιας νέας σελίδας για τον Ελληνικό Τουρισμό και η ΥΠΑ πρωταγωνιστεί στην ανάδειξη της χώρας μας μέσω της Πολιτικής Αεροπορίας.
 
  1. Αναφέρατε ότι την τρέχουσα περίοδο οι προτεραιότητες στην ΥΠΑ είναι πάρα πολλές, εκτός λοιπόν από τον αεροπορικό τουρισμό μέσω της γενικής αεροπορίας που μας είπατε άλλα και τα έργα υποδομών που υλοποιούνται, τι άλλο είναι στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων στην ΥΠΑ;
 
Ενόψει της επικείμενης σύνταξης του νέου Νόμου που θα διέπει τη λειτουργία της ΥΠΑ, και με βάση τις μέχρι τώρα ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις (Ν. 3913/2011, Ν. 4427/2016, Ν. 4757/2020, και τα αντίστοιχα ΠΔ που απορρέουν από αυτές με τις τροποποιήσεις τους), σε συνεργασία με την ηγεσία του Υπουργείου αποφασίσαμε και υλοποιούμε ένα πολύ πρωτοποριακό διάλογο με όλους τους εργαζόμενους. Θα το παρομοίαζα με μία ανοιχτή διαβούλευση μεγάλης διάρκειας καθώς έχουμε απευθυνθεί στους υπαλλήλους μας προκειμένου όλοι, το τονίζω το όλοι, να προβούν στις ανάλογες εισηγήσεις/προτάσεις για τη διαμόρφωση των σχετικών άρθρων του νέου Νόμου που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιότητας και ενδιαφέροντός τους. Στην όλη διαδικασία, είχαμε πρωτοφανή συμμετοχή και συμπεριλάβαμε τις παρατηρήσεις και τις υποβληθείσες εισηγήσεις των εργαζομένων, προκειμένου να διαμορφωθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα καθιστά τη λειτουργία της Υπηρεσίας πλέον εύρυθμη και αποτελεσματική. Γενικά, η φιλοσοφία και οι στόχοι μας σαν Διοίκηση της ΥΠΑ είναι η αναβάθμιση της ασφάλειας πτήσεων, η περαιτέρω ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, η βελτίωση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των υπαρχόντων μέσων της αεροναυτιλίας, η παροχή καλύτερων υπηρεσιών, η ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων, η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και η συνεχής εκπαίδευση των υπαλλήλων.
 
  1. Πόσο έχει επηρεάσει τις λειτουργίες της ΥΠΑ η Πανδημία και κατ΄ επέκταση και τα αεροδρόμια;
 
Για την Ελληνική κοινωνία και για την ανθρωπότητα γενικότερα, η νόσος Covid-19 ήταν κάτι το πρωτόγνωρο κάτι που αιφνιδίασε όλο τον πλανήτη και επηρέασε σημαντικά τις διεθνείς αερομεταφορές. Αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι η ΥΠΑ ανταπεξήλθε με επιτυχία σ τις προκλήσεις και τα νέα δεδομένα της εποχής, τηρώντας επακριβώς τις παρουσιαζόμενες υγειονομικές απαιτήσεις και περιορισμούς. Εμείς ως Πολιτική Αεροπορία πετύχαμε να μην κλείσουμε καμιά υπηρεσία μας και κανένα αεροδρόμιο σε όλη την Ελλάδα, φροντίζοντας παράλληλα να τηρούμε όλα τα μέτρα των υγειονομικών αρχών για την ασφάλεια των επιβατών.
Τα κρούσματα εντός της ΥΠΑ ήταν λίγα και το κυριότερο εφαρμόσαμε πλήρως τα πρωτόκολλα της Ελληνικής Πολιτείας, τα οποία με ταχύτατους ρυθμούς τα προσαρμόσαμε στις καθημερινές απαιτήσεις και στη λειτουργία της υπηρεσίας μας σε όλη τους την έκταση και σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας σε αρμονική συνεργασία με τις υπόλοιπες αρμόδιες υπηρεσίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι αεροπορικές οδηγίες (notams) που ανακοινώνονται από την Υπηρεσία μας, ειδικά τώρα με την μετάλλαξη «Όμικρον» είμαστε σε διαρκή συναγερμό, όπως πολύ καλά ξέρετε, οι οδηγίες επικαιροποιούνται συνεχώς για να παραμένει ενημερωμένη η αεροπορική κοινότητα και το επιβατικό κοινό. Χρειάζεται λοιπόν συνεχή εγρήγορση και συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της πολιτείας άλλα και τους διεθνείς οργανισμούς της πολιτικής αεροπορίας. Καταλήγοντας θα πρέπει να τονίσω ότι στον τομέα διαχείρισης της πανδημίας οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ ανταποκρίθηκαν με μεγάλο επαγγελματισμό και υπευθυνότητα.
 
  1. Τα στατιστικά στοιχειά της επιβατικής κίνησης για την χρονιά που μόλις έφυγε τι δείχνουν; Ανακάμπτουμε μετά την πανδημία;
 
Η αεροπορική κίνηση ξεπέρασε τις ελληνικές και ευρωπαϊκές προβλέψεις για την διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς αερολιμένες, ενώ σε κάποιους από αυτούς η κίνηση έφτασε τα επίπεδα του 2019, έτος το οποίο είχε την μεγαλύτερη κίνηση επιβατών και αεροσκαφών διαχρονικά. Πρέπει να αναφέρουμε ότι τα αεροπορικά τέλη στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η ΥΠΑ είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη και αυτό είναι ένας σημαντικός παράγοντας αύξησης της τουριστικής κίνησης και πόλος έλξης της αεροπορικής κίνησης.  Τελικός στόχος μας είναι η βελτίωση της επιβατικής κίνησης κάθε χρόνο προς όφελος της κοινωνίας μας και του κράτους.
 
  1. Πριν από κάποιες ημέρες δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας κάτι που δημιούργησε καθυστερήσεις στις πτήσεις, τι ενέργειες έχετε δρομολογήσει προκειμένου να μην επαναληφθούν τέτοιου είδους τεχνικά ζητήματα και πως απαντάτε στους εκπροσώπους της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και τους Ηλεκτρονικούς Μηχανικούς Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας οι οποίοι με ανακοινώσεις τους μεταξύ άλλων μιλάνε και για απαξίωση της ΥΠΑ;
 
 Η ΥΠΑ έχει σε προτεραιότητα πάντα την ασφάλεια των πτήσεων, αυτό δεν πρέπει να το λησμονεί κανένας. Η ΥΠΑ έχει συγκεκριμένες διαδικασίες για τέτοιου είδους καταστάσεις, τις οποίες οι υπάλληλοι τηρούν ευλαβικά. Για το συγκεκριμένο περιστατικό ενημερώσαμε το επιβατικό κοινό, ότι λόγω αναγκαίων εργασιών συντήρησης των συστημάτων τροφοδοσίας στις κεντρικές εγκαταστάσεις της υπηρεσίας στο Ελληνικό, παρουσιάστηκε μερική πτώση ενός εκ των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ), η οποία αποκαταστάθηκε μετά από σύντομο χρονικό διάστημα, δίχως να προκύψει κανένα θέμα ασφάλειας πτήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο. Σας διαβεβαιώνω κύριε Ζώη, ότι το επίπεδο εκπαίδευσης και απόκρισης των εργαζομένων της ΥΠΑ είναι άρτιο και τέτοιου είδους δυσλειτουργίες αντιμετωπίζονται πάντα σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες χωρίς να δημιουργείται οποιοδήποτε θέμα ασφαλείας.
Η συνέντευξη του Διοικητή της ΥΠΑ Γ. Ι. Δριτσάκου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» στις 10 Ιανουαρίου 2022